Trycksaker på alla möjliga vis
Show MenuHide Menu

Kalender med tryck

Vi har redan tidigare gått igenom några av alla de typer av reklamtryck och produkter som finns ute på marknaden.  Nu ska vi gå igenom alla de olika val som finns om man är intresserad av en mer personlig reklamkalender.

kalender

Precis som med vanliga kalendrar så finns det en stor variation i storlekar, material och typer. Detta ger dig möjligheten att välja precis det som passar dig och ditt företag, utan att behöva kompromissa. Oftast finns det också olika typer av kalendrar att välja mellan. Kollar vi till exempel vad kalenderkungen.se har ett erbjuda så ser vi bland annat fickkalendrar, byggkalendrar, väggkalendrar och dagböcker. Alla som i sin tur har flera variationer. Vad behöver man då tänka på när man väljer kalender?

Syftet

Vad är det som gör att du skaffar kalendrar med ditt företags logotyp på? Är det för att ge till dina anställda för att förbättra planering och öka teamkänslan? Då kanske en lite finare och mer hållbar fickkalender kan vara ett bra val. Är det i marknadsföringssyfte kan ett kalenderkort eller en veckokalender vara rätt val. De kan vara både billigare och ger dig större exponeringsyta än en fickkalender.

Material

Tänk efter vad det är du vill förmedla med kalender, vad är din företagsidentitet. Om du är en väletablerad advokatbyrå med anor från förr är det bästa valet kanske inte ett omslag i neonrosa plast, då kanske läder vore ett bättre val. Om ditt företag arbetar för att vara ett miljövänligt alternativ kan det kanske vara bättre att välja miljökartong, ett val som inte ens är speciellt kostsamt.

Välj rätt logotyp

När man skall skicka sin logotyp för tryck är det viktigt att se till att den är i rätt format. Det betyder i grunden två saker. För det första så behöver den vara tillräckligt högupplöst eller i ett så kallat vektorformat. Det andra man kan behöva tänka på med vissa trycktekniker är hur många färger den innehåller. Tekniker som screentryck eller folietryck kan bara trycka en färg åt gången. Detta betyder att de passar absolut bäst till tryck som har endast en färg eller där färgerna är väl avskilda. När man designar logotyper brukar man oftast ha detta i åtanke och även designa versioner av logotypen som är i dessa formaten och gjorda för enfärgstryck. Kontrollera med de du beställer av vad de vill ha logotypen i för format.